2019-ben a Saab 900 Klub olyan dologba vág, amibe még soha. Régóta készülünk rá, sőt, az alapszabály 2.1 pontjában az egyesületi célok között szerepel is, de eddig még nem volt alkalmunk egy öreg Saab restaurálására. Most viszont itt a lehetőség! 2018 végén a hazai Saab márkaképviselet utódjától, a WAE Kft.-től kaptunk ajándékba egy 1966-os kétütemű Saab 96-ot.
Az autó a 90-es évek végén először a Váci úti szalonban állt, majd átköltözött a Könyves Kálmán úti nagy Saab szalonba. Egészen addig, amíg a Corvette ki nem szorította onnan. Ezután az egyik lelkiismeretes dolgozó egy biztonságos garázsba szállíttatta, nehogy az enyészeté legyen. A Saab gyár és a Polar Mobil Kft. azaz a márkakereskedő megszűnésével a demó autóra nem volt igény, a száraz, fűtött garázsban várta jobb sorsát. Tavaly felvetődött a lehetőség, hogy a Saab 900 Klub Magyarország Egyesület megkaphatja a féltve őrzött autót, majd a megállapodás létrejött, és 2018. december elején elhozattuk a 96-ost.
Amit az autóról tudunk:
1966-os gyártású, 941 köbcentis, kétütemű 96-os. Ez már nem a rövid bulldog orrú, hanem az újabb változat. Egy-két évig gyártották ezzel a karosszériával, amiben később a V4-es motor váltotta a kétüteműt. Az autó 1994-ben még forgalomban volt Magyarországon, az órájában 06005 érték szerepel.
A 90-es évek végén, amikor a Polár Mobil Kft.-hez került és megrendelték a felújítását, egy szép demó autó kialakítása volt a cél, nem tervezték, hogy valaha közútra gördülne. Ennek következtében a gyári bordó fényezést elhagyták, és látványos, de típusidegen fehér gyöngyház fényezést kapott. A lakatolást a kor lehetőségeihez mérten, pótalkatrészek hiányában végezték, az autón több helyen vastag gittréteg van. Az első sárvédőknél például meg is repedt, és éppen leválni készül. A beltérben a kárpitokat kicserélték, szép és viszonylag típushű belsőt kapott. Az autóban van ugyan motor, de rendkívül hiányos. Ahogy nézem, kívülről egyben homokfújták le. Hűtője benne van, de csövek nincsenek. Hiányoznak a féltengelyek, a fék- és a kuplunghidraulika. Semmilyen fék nincs az autón, kézifék sincs. Nincs meg a fűtésrendszere, és nincs meg a kipufogórendszer sem. Nincs benne egy centi elektromos kábel sem, és hiányoznak az ehhez kapcsolódó elektromos egységek. A műszerfalról a motorhőmérséklet-műszer hiányzik. Az ajtók nem nyílnak, csak a bal elsőt lehet nyitni – belülről. Amilyen szépnek tűnik első ránézésre, annyira lehangoló a sok hiba és hiányosság. Sajnos, valóban csupán egy demó autó, aminek jól áll a távolság.
Mit kéne tenni vele?
A kétütemű 96-os ritkaság nálunk, ezért minden nehézség ellenére érdemes lenne a felújításával foglalkozni. Viszont ez nem lesz kis kihívás, az egyesületnek erre nincs sem ideje, sem anyagi erőforrása. Annak nincs értelme, hogy valahol tároljuk, esetleg szétrohadjon egy udvaron. Így arra gondoltunk, hogy ha valaki érezne erre elhivatottságot, akkor partnerek lennénk egy közös felújításban – néhány feltétellel.
Feltételek:
A demó autónak valódi, forgalomban közlekedő rendszámos autóvá kell válnia egy éven belül.
Mivel a Saab 900 Klub Magyarország Egyesületnek a célja az, hogy hamvaiból feltámasszon egy öreg Saabot, nem ragaszkodik a tulajdonjoghoz. Ha van olyan klubtagunk, aki az autó restaurálása során komoly anyagi áldozatot hoz a járműért, akkor az autó a tulajdonába kerülhet.
Ahhoz viszont ragaszkodnánk, hogy az Egyesület bizonyos feltételek mellett a kész járművet rendezvényekre, találkozókra igénybe tudja venni.
Ha esetleg új tulajdonosa lenne, akkor azt szeretnénk, hogy az egyesület engedélye nélkül ne lehessen továbbértékesíteni a járművet.
A felújítást lépésről-lépésre képekkel és írott anyaggal is nyomon követjük, esetleg egy külön weboldal is készülne róla.
A fentiek tudatában az egyik klubtagunk előzetesen jelezte, hogy szívesen belevágna a felújításba, sőt a projekt indítását is támogatná egy nagyobb összeggel.
Szeretnénk viszont egyenlő esélyt adni minden klubtagunknak, aki elég merész és nem utolsó sorban rendelkezik megfelelő tőkével a felújítás beindításához. Nem titkoljuk, rengeteg alkatrész felkutatására és akár több millió forintos kiadásra kell számítani.
Örömmel látjuk az elvetemültek jelentkezését, minden ötletet örömmel fogadunk, de ez egyesület vezetésének jogában áll eldönteni, hogy kivel lép partneri viszonyba a felújítást illetően. Bővebb információt az erdekel@saab900.hu címen vagy a +36/30/3825399 telefonszámon tudunk adni. A jelentkezési határidő 2019. január 31.
Munkára fel, mentsünk meg egy kétütemű Saabot. Troll-lolol…