2000 májusában egy 1980-as Saab 900-as felújítással a hátam mögött elhatároztam, hogy egy közösséget szervezek, mely összefogja a már akkor is ritka és különleges típus kedvelőit, és segítséget nyújt az általános problémákban. A közösségépítés legegyszerűbb módszerét választva, egy kicsi tájékoztató kártyát gyártottam a következő szöveggel: „Tisztelt SAAB tulajdonos! Magyarországi SAAB 900 CLUB melegalakításához márkatársakat keresek. Amennyiben érdekli, kérem, keressen meg. Minden ötletet, javaslatot örömmel fogadok.” Ezeket a toborzó kártyákat az úton-útfélen előforduló régi 900-asok ablaktörlő lapátjai alá raktam. Meglepő módon a kártyákra sokan jelentkeztek, és minden esetben pozitív visszajelzéseket kaptam. Világossá vált, hogy lenne igény egy Saab klubra.
Ha dátumhoz kellene kötni a megalakulást, akkor az 2000. március 10. lenne. Akkor – mint egyedüli klubtag – elkészítettem a SAAB 900 Klub oldalának első változatát. De a klubnak az igazi lökést az indexes fórum adta.
Irány az Internet!
2000. április 02-án pontban 05 óra 46 perc 31 másodperckor az Index autós fórumában Héjj Demeter (alias Rijswand) elindított egy beszélgetést SAAB 900 (és persze 9000, 99, 96 stb.) címmel. “Szeretnem ha lenne egy foruma ezen aranyos joszág tulajdonosainak, kedveloinek. En elsosorban a regi, 93-ig gyartott 900-as lelkes rajongoja vagyok. Szeretettel varok minden hozzaszolast, alkatreszbeszerzestol kezdve tuningotleteken at tipustalalkozokig.”
Pár hét után 2000. május 18-án (08:56:07) az 57. hozzászólásban a fórumozók rátaláltak a kezdetleges Saab 900 kluboldalra.
” 1 kis csemege: w3.swi.hu/saab900 tegnap találtam. az oldal még készül,de nem rossz… elég jó linkek és képek… Baas – hi all „saab4ever”
Ettől a perctől összeolvadt a két szál, az index fórumának rendszeres saabos látogatói jelentkeztek a Saab 900 klubba, a kommunikáció pedig a fórumon folyt. Bár ez a felület továbbra is működik, az újkori beszélgetések inkább a Facebookon zajlanak.
Szinte a klub alapítással egy időben kezdtem dolgozni a TotalCar autós magazinon. Egy különleges, Saab rendszámokat is tartalmazó egyedi rendszámadatbázis révén megismertem Füzi Gergely programozót, aki később a TC és az Index kulcsembere lett. Fügének köszönhetünk rengeteg mindent, amitől az ős saab900.hu interaktív lett. Júliusra már az interneten keresztül lehetett regisztrálni a klubba, augusztus elejétől létezik a saab900.hu domain és 2000. október 17-én az ideiglenes helyről a Totalcar.hu szerverére költöztünk. 2005 elején Füge háttérmunkája eredményeként teljesen megújult oldallal jelentkeztünk. A következő frissítés 2008-ban volt amikor egy lelkes klubtagunk – Bodnár István – összetett, egyedi, tartalomszolgáltató rendszert fejlesztett nekünk. Az oldal ebben a formában 2018 januárjáig működött, amikor már nem lehetett tovább halogatni a frissítést.
Miért 900, miért nem Saab Klub?
Mivel én inkább az idősebb járműveket kedvelem, így a klub megalakulása percétől a klasszikus 900-as rajongók klubjának indult. Ennek ellenére soha nem zártuk ki a fiatalabb típusok rajongóit sem, sőt a kezdeti elképzelés sohasem valósult meg. Inkább Saab-klub lettünk, mint Saab 900. Elsődleges célom volt, hogy a Saab márka megismerése mellett igazi baráti társaság alakuljon ki, és örömünket, bánatunkat is megoszthassuk egymással. A Saab 900 Klubnak elsősorban közösségkovácsoló szerepe lett, függetlenül attól, hogy új, vagy régebbi autóval jelentkeztek a tagok.
Többször feltették a kérdést, miért nem Saab Klub, miért ragaszkodunk az elnevezésében még a 900-hoz? Sokat gondolkoztam ezen, főleg azért, mert a régi európai Saab 900 klubok is sorra megszűntek vagy átalakultak. Tegyünk így mi is? De nem, mindig úgy gondoltam, hogy egy átfogó Saab klub erőn felüli lenne. Örömmel látunk a klubban minden Saab tulajdonost, de hagyományból maradt az elnevezés, nem ezen múlik. A dolog abszurditása, hogy ma már ritka a klasszikus 900-as a klub rendezvényein.
Minden Saabos örömmel fogadta a klubot
A kezdetektől kiváló viszonyt ápoltunk a független autószervizekkel. Győri-Dani Gábor (saabszerviz.hu) és Popovics Laci (povila.hu) alapító tagunk, Szikszai Pisti (szikicar.hu) aktív részese és támogatója rendezvényeinknek. Viszont a márkakereskedéssel kicsit döcögősen indult a kapcsolatunk. Gyakorlatilag elhajtottak az akkori Váci úti szalonból, amikor bejelentettem a klub megalakulását. Szerencsére hamar tisztáztuk a dolgokat és 2000. november 10-én maga az ügyvezető keresett meg levélben. Ezt követően személyesen is találkoztunk, és a hazai márkaklubok történetében először baráti viszony alakult ki a képviselet és a klub között. A Polar Mobil minden tekintetben támogatója lett a SAAB 900 Klubnak. Szép időszak volt, ami tulajdonképpen nem ért végett. Máig kiváló a kapcsolatunk az importőr utódjával, a WAE Kft.-vel.
2001-ben már különleges WAP-os klubszolgáltatásunk volt
A klub aktív tagjainak köszönhetően 2001-ben körvonalazódott egy különleges, akkoriban egyedülálló szolgáltatás, a Saab Help Service (SHS). A tagok önként vállalt, egymást segítő telefonhálózatot építenek ki a lerobbant, bajbajutott márkatársak megsegítésére. Létezett egy kis zsebben hordható kártya a programban részt vevő klubtagokkal, de az igazi kuriózum a WAP-os felület volt, a segítők adatbázisával. Sajnos a szolgáltatás egy idő után megszűnt, ugyanis gyakorlatilag senki sem vette igénybe, és a WAP felett is eljárt az idő.
Az egyesület alakítása
Úgy gondoltam, egy klub komolyságát meghatározza, ha valamilyen módon hivatalos formát ölt. 2001-ben nekiültünk és megírtuk az Egyesületi alapszabályt, majd néhány hiánypótlás után 2002. április 9-én bejegyezték a SAAB 900 KLUB MAGYARORSZÁG EGYESÜLET-et.
2006 végére egyesületünk a Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség teljes jogú tagja lett, és a klub 25 évnél öregebb autóira nosztalgiajármű biztosítási lehetőség is volt, ami két év után megszűnt. Sok-sok év után sajnos a MAVAMSZ tagságunk is okafogyottá vált, így az egyesület megszavazta a költségcsökkentést, és kiléptünk.
Míg kezdetben a tagtoborzás volt a cél később inkább a valós klubtagok megtartására mentünk rá. Az adatbázis a megalakulás óta egyre dagadt, 2007-ben már 580 főnél tartottunk miközben ebből csupán 80 valós tag volt. Több alkalommal küldtünk ki postai levelet, mellyel próbáltuk kiszűrni, ki az, aki komolyan gondolja. 2017 év végén körülbelül 40 fizető klubtagunk volt.
A Saab 900 Klub vezetősége mindig társadalmi munkában végezte és a mai napig is társadalmi munkában végzi tevékenységét, de ahogy egyre jobban gyarapodtunk, sajnos költségek is felmerültek. 2001-től 5000 forintban határoztuk meg a tagdíjat, amit 15 év után emeltünk 7000 Ft-ra. A tagdíj egy jó mértékadó eszköz is lett, aki tényleg szeretne közénk tartozni, annak nem probléma az éves hozzájárulás.
Kedvezmények, támogatóink
Talán ennyi klubtag sem lenne, ha nem működne az egyesület kedvezményrendszere. Az klub megalakulásakor már cél volt, hogy a csoport tagjainak néhány százalék kedvezményt harcoljunk ki az alkatrészek vásárlásakor vagy javításokkor. A klub mindig előtérben tartotta a régebbi autók tulajdonosainak a segítségét, szerviz és alkatrészellátás tekintetében is. Ráadásul a kezdettől fogva akadtak támogatók, akik az autózástól független szolgáltatások igénybevételére is adtak kedvezményeket. 2007-től dombornyomott, névvel, sorszámmal és az érvényességgel ellátott műanyag kártyával igazolják a klubtagok jogosultságukat a kedvezményekre. A legnagyobb sikerünk, hogy a 2013. április 2-től a Saab 900 Klub tagjai a Bárdi alkatrész kereskedelmi hálózatban 40%-os kedvezménnyel vásárolhatnak.
Fontos megemlíteni, hogy több éve kialakult támogatói csoport segíti a klub munkáját. Elsősorban a színvonalas találkozók lebonyolításában kapunk sokszor anyagi segítséget is a következő támogatóktól:
Régebben:
- Polar Mobil Kft.– Saab Regionális Központ, Közép-Európa és a Scania Magyarország Kft.
- Scania Magyarország (A találkozóinkra autóbuszt biztosítottak)
A kezdetektől támogatónk:
- Intruder digitális nyomda – Wéber Erik
- Szalai Szita Műhely – Lizicska Péter
- Saab Szerviz – Rácz Mobil Kft. – Győri-Dani Gábor
- Sziki Car – Saab szerviz – Szikszai István
- Saab Povila – Popovics Laci
Az utóbbi években az alábbi cégektől is sok segítséget kaptunk
- DTK Turbószerviz – Nagy Domonkos
- PRINTek Patron & Toner – Koppány György
Találkozók
2000. augusztus 20-án volt az I. SAAB 900 magyarországi találkozó a Közlekedési Múzeum parkolójában. A találkozó végére a klub már 34 tagot számlált, 8 új jelentkezővel. A jelenlévő klubtagok átvehették a laminált tagsági igazolványaikat is, melyek a kezdetektől kedvezmények igénybevételére jogosította tulajdonosát.
Beszámoló: https://totalcar.hu/magazin/szerelem/saabklub1/
A találkozó sikere meghozta a lelkesedést, alig három hónappal az első találkozó után, 2000. október 29-én Dunabogdányban lezajlott a II. SAAB 900 találkozó.
Később elhatároztuk, hogy az alkalmi őrsgyűlések, szakmai napok, kirándulások mellett évente egy nagy nyári és egy kisebb, év végi téli találkozót szervezünk. Mivel szerettük volna típusfüggetlenné tenni az eseményeket, 2003-tól a találkozóink neve is megváltozott. A 2002-es téli VIII. Saab 900 klubtalálkozó után a májusi találkozó Tokajban az 1. SAAB TALÁLKOZÓ lett.
2017 telén a 30. Saab-találkozót tartottuk. A téli-találkozóink 2007 óta a nagyon népszerű Saab PhotoRally vetélkedővel egészültek ki.
Pár éve igyekszünk egyre szorosabb baráti kapcsolatot ápolni a környező országok Saab-klubjaival. Kelet-Európa legnagyobb Saabos rendezvénye a Saab Session Slovakia, amire klubunk 2012 óta rendszeresen túrát szervez. De szerveztünk már tagjainknak programot Romániában és Ausztriában is. A hazai rendezvényeink nem zajlanak le úgy, hogy a környékbeli országokból ne érkeznének vendégek.
2000-ben – már a klub megalakításakor – a műszaki problémák leküzdésén túl egy igazi baráti társaság kialakítása is cél volt. Az elmúlt 17 évre visszatekintve bátran mondhatom, hogy a terv sikerült. Szép autók, igaz barátságok, párkapcsolatok születtek a szó szoros értelmében apró Saab rajongókkal…
(2018. 01. 19. – Égő Ákos)