Van, amiből sok, van, amiből kevés. 20 év egy csoport életében talán inkább az elsőhöz sorolható. 20 éve elhatároztuk, hogy egy saabos közösséget alkotunk a semmiből. Szerencsénk volt, mert a márka rajongói azonnal nyitottak voltak a kezdeményezésre, és 2000. augusztus 20-án a vártnál több Saab parkolt egymás mellé a Közlekedési Múzeum elé az első találkozónkon.
Ez megerősített, folytatni kell. Így létrehoztuk a közösséget, melyet egy különleges autó szeretete tart össze a mai napig. Ma már sem a Közlekedési Múzeum, sem a Saab autógyár nem működik – bevallom, akkor meg sem fordult a fejemben, hogy ilyen előfordulhat. Összejött néhány lelkes rajongó, akik nem gondolták, hogy a történet ilyen hamar véget ér.
De nem, nem is ért véget, mert napra pontosan 20 évvel az első rendezvény után 38 Saab és több mint 100 résztvevő bebizonyította, hogy a márkaszeretet töretlen.
Idén rezgett a léc, a három napos nyári találkozónkat a vírus helyzet miatt nem tudtuk megtartani, egy évvel eltoltuk az időpontot. Összedugtuk a fejünket, és úgy gondoltuk, hogy az ünnep legyen ünnep, különben nem múlhat el 2020 nyári találkozó nélkül, így különleges programot, egy egynapos zsúrt szerveztünk Törökbálintra, a volt téglagyár udvarára.
Hogy színes és csalogató legyen az idei esemény, és hozzuk a szülinapi zsúr hangulatot is, a Saabok kölcsönös vizslatása mellett rétegvastagság mérés, paintball és quados kaland is szerepelt a programban. Sikerült egy kiváló mesterembert találni, aki kiskunsági kenyérlángost kínált az éhes résztvevőknek. Függőséget okozott, nem tudtam úgy elmenni a pult mellett, hogy ne válasszak egy medvehagymásat. Sándor a végén egy-egy cipóval is kedveskedett a legkitartóbbaknak. Így nem maradt új kenyér nélkül a huszadikai ünnep.

A környezetvédelem szellemében, a találkozón nem szerettünk volna egyszer használatos műanyag poharakat, edényeket használni, így minden résztvevő összecsukható saabos poharat kapott ajándékba. A szörpöket a pohárból ittuk, a kenyérlángost szalvétán ettük, egyedül a Busch András klubtagunktól ajándékba kapott tortákat nem tudtuk túl elegánsan tálalni.

Öröm volt látni a sok klasszikus 900-ast. Nem titkoltan a szépségverseny szavazását is igyekeztünk úgy szervezni, hogy több esélyt kapjanak a vének. A résztvevők szavazatai mellett idén egy négytagú zsűri (Száraz-Szabó Marika, Nagy-Attila Balázs, Földes Zoltán, Égő Ákos) is segített eldönteni ki érdemli meg az egyedi díjakat. De nem volt sok dolgunk, mert egészen egyöntetű szavazatok születtek.

A végeredmény így alakult:
- Legszebb klasszikus Saab
Kajtár Dezső 1985-ös Saab 900
Minden apró részleteiben felújított, karbantartott 900-as. Még a legtisztább Saab kategóriában is rengeteg szavazattal alig maradt el az első mögött. Pár ponttal maradt le Csók Roland 900-asa, de az eredeti állapot tekintetében kétségtelenül Kajtár úr autója érdemelte a díjat.
- Legszebb GM Saab
Freund Krisztián 2011-es 9-3X-et, 2.0 Turbo, XWD, 210 lóerős változat, USA verzió
Egyértelműen a legtöbb szavazatot vitte a valóban különleges autó. Ebben az esetben nem volt dolga a zsűrinek. Igaz, fele annyi szavazatot kapott, de érdemes megemlíteni, hogy második helyen Tóth Péter 9-3 kombija végzett.
- Legkülönlegesebb Saab
Babrian Viktor OG 900-as egyedi építésű motorvezérléssel
Talán ebben a kategóriában volt a legtöbb dolga a zsűrinek. Egyértelműen a Toppola Camper felépítménnyel szerelt 900-as kapta a legtöbb szavazatot. Valóban akkor ott külsőleg a legkülönlegesebb volt, de emellett a saját járművem is. Azonban mint zsűritag – és az egyedi díjak készítője – nem vehettem át ezt a díjat, így a sorban a második autót neveztük ki fődíjra.
A győztes autó külsőleg nem volt feltűnő, viseletes OG 900-asnak néz ki, viszont az érdekességek, a részletekben rejlenek. Az elektromos rendszere teljesen átdolgozott, a klasszikus problémás részletek mind a múlté. A programozható motorvezérlője egyedileg épített, Subaru fojtószeleppel, hengerenkénti gyújtótrafóval. Hátra került az akkumulátor, és még a klíma vezérlését is az egyedi motorvezérlő végzi. A sebességmérő óra alatt szervomotor dolgozik, így a sebességen túl, például a töltés és a keverékképzés, turbónyomás kijelzésére is szolgál. Remélem, egyszer sikerül részletesebben bemutatni. Megérdemelte a díjat. A második helyre nem sokkal lemaradva Róbert Gábor OG 9-3-asa került
- Legtisztább Saab
Kiss Ádám 2005-ös Saab NG 9-3-as
Ádám betegesen ügyel az autója tisztaságára. Nemcsak a találkozókon, a hétköznapokban is ragyogó tiszta az autója. Többet mossa, mint annak idején a Volgákat a pártgarázsban. Megérdemelten vitte az első helyet. Ha lett volna második díj, akkor Kajtár Dezső 900-asa kapta volna ezt is.
- Best of Saab 900
Molnár László 1989-es OG 900 convertible
Itt is egyértelműen megérdemelt szavazati győzelemmel a klasszikus 900-as kabrió vitte a díjat. Másodiknak közel annyi szavazattal Kajtár Dezső Saabját nevezték.

A találkozón az X-Treme Quad Tours biztosította a résztvevőknek az ingyenes quados programot, négy helyszínen, amely egyben egy kis verseny is volt. A végén ők is éremmel díjazták a három legjobb résztvevőt.

2000-től 2003-ig nyolc különleges Saab 900 találkozót szerveztünk, majd átneveztük Saab-találkozóra, és újra kezdtük a számolást. Azóta évi két nagyobb találkozóval a hátunk mögött, a mostani volt a 35. Aki járt, vagy jár az eseményeinkre, tudja, hogy igyekszünk mindig valami érdekességet kitalálni, hogy azok se unatkozzanak, akit nem hoz lázba egy turbó látványa. Fontos elmondani, hogy bár rengeteg munkát fordítunk egy eseményre, a támogatók nélkül nem tudtunk színvonalas programokat csinálni. Egyesületünk tagdíjakból származó bevételeit szinte egy az egybe a találkozókra fordítjuk és évek óta támogatói bázis áll mögöttünk. Nem udvariasságból írjuk le a támogatók nevét, hanem valódi segítséget kapunk évek óta munkában vagy anyagilag. Hálásak vagyunk érte!
A Győri Dani Gábor (Rácz Mobil Kft) a kettes sorszámot birtokolja a klubtagjaink között, és a kezdetektől támogatja a klubot, minden találkozóra anyagi segítséget nyújt, akárcsak Szikszai Pisti (Sziki-Car). De én azt szeretem a legjobban, amikor a Sziki-Car alapítója egy gitárral vagy egy hegedűvel a kezében is énekelteti a társaságot. Az elmúlt években egyre komolyabb támogatásokat kapunk a Nagy Domonkostól a DTK-turbó tulajdonosától. Ezen támogatások segítségével tudjuk megtenni, hogy például a mostani találkozón a quados versenyzés és a teljes étkezés ingyenes volt a résztvevőknek. Ezen kívül sokan munkájukkal, esetleg kedvezményekkel is segítik a klubot. Köszönet Popovics Lászlónak (Povila Saab Szerviznek), aki 20 éve is ott volt az első bulin és sokat segített, hogy én is márkarajongó legyek, és köszönet Wéber Erik (DigiNyomda), aki egy Volvo Amazon tulajdonosaként a saabos világba is belekóstolt egy kicsit. Lizicska Péter (Nyomad Labor/Szalai Szita műhely) már a 20 évvel ezelőtti találkozónkat is támogatta munkájával. Sok-sok minden mellett ha Saab 900 Klubos matricát látsz valahol, az biztosan az ő munkája. Az idei programok lebonyolításában külön megköszönöm a Saab Meeters facebook csoport elkes tagjainak, Száraz-Szabó Marikának és Kiss Ádámnak, valamint családjának a segítséget.

Hosszúra sikeredett ez a beszámoló, de hosszú volt az elmúlt 20 év is. Remélem, mindenki jól érezte magát, aki hosszabb-rövid ideig a Saab 900 Klub tagja volt, vagy csak meglátogatta valamelyik eseményünket.
Bízunk benne, hogy télen jöhet a folyatás a Saab Photo Rallyval.