a Saab 900 Klub Egyesület hivatalos oldala

x Trollhättan - 100 éve ipari központ

Trollhättan - 100 éve ipari központ Trollhättan ütőere a Göte Alv nevű folyó. Hosszú ideje ez volt a határ Norvégia és Svédország között, valamint az Északi-tenger és a Vanern tó közötti összekötőkapocs.


Trollhättantől délre, a Göte Alv partján fekszik Lödöse, a város, ami Svédország kapuja volt a Nyugat felé a régi időkben. Lödöse átrakodóhely, kikötő és ipari központ egyben, lévén hogy a Göte Alv a Trollhättan közeli hatalmas vízesések miatt észak felé hajózhatatlan volt. Mindíg is a vízierő vonzotta Trollhättanbe az embereket. A város első írásos megemlítése 1413-ból, a helybéli malmok listájáról származik.

A vízesés egyszerre volt Trollhättan számára áldás és átok. Így nem csoda, hogy már 1526-ban zsilipet akartak létesíteni a folyón. Végül Lilla Edet közelében, Trollhättantől délre kezdték meg a munkálatokat, 1604-ben. Kolosszális vállalkozás volt ez a korabeli technikához képest - a dinamitot még nem találták fel. Így csak 1800. augusztus 14-én úszott át az első hajó a Trollhättan-csatornán.

Ez volt az első lépés Göte Alv szabályozásához. Mialatt a 2. lépésre - egy vízierőmű építésére - vártak, Trollhättan vízesése a romantikus kor kedvelt kirándulóhelyévé vált. A csatorna és később a vasút is vonzották a túristákat a habzó, izgalmas vízeséshez.

Végül a csatorna az ipart is Trollhättanbe hozta. A folyómenti fafeldolgozó üzemek nőttőn-nőttek, míg 1857-ben egy cellulózgyár is létesült. A XIX. század 70-es éveiben a vízienergia kifogyhatatlansága adta az ötletet ahhoz, hogy turbinák segítségével a Helvetesfallet (Pokol-zuhatag) az egész környező vidéket energiával lássa el. De elektromosság hiányában csak kötelek és hidraulika segítségével lehetett volna az energiát kihasználni.

1905-ben államosították az addíg magánkézben lévő csatornát, 1906-ban a parlament döntést hozott egy Trollhättanben létesítendő vízierőműről, és az azt követő évben már az építkezést is megkezdték. 1910. március 25-én készült el az erőmű, de október 30-áig vártak a hivatalos megnyitóval, amelyre őkirályi Fensége, V. Gusztáv is ellátogatott.

Az olcsó villamos energia hamar ipari központtá tette Trollhättant. Lerakta székhelyét a Ferrolegeringar (1913), a Stockholms Superfostatfabrik (1915) és a Skandinaviska Grafitindustriaktiebolaget (1917).

A már meglévő cégek is kihasználták az új energiaforrást, egyben profitáltak a vízierőműnek köszönhető megnövekedett regionális jelentőségnek is. Példaértékű az 1847-ben alapított, Trollhättani illetőségű cég, a Nydqvist and Holms Verkstader története. Ez a cég eredetileg szerszámokat, majd 1854-től fogva vasúti vagonokat gyártott. Majd beszállt a gőzmozdonygyártásba, 1866 és 1912 között 1000 darab készült belőlük. Más termékekkel, turbinákkal, motorokkal, traktorokkal és buszokkal is bővült a program.
Idővel a cég új nevet kapott: Nohab.

Amikor 1937-ben a Saab céget alapították, a 4 millió koronás alaptőkéből 1,5 millió koronát a Nohab állt. Mivel 1930 óta repülőgépmotorokat is gyártott a cég, érdekeltek voltak egy Trollhättanben létesítendő új repülőgépgyárban. Nohab Flygmotorfabrik néven ugyanabban az évben egy leányvállalatot is alapítottak, melynek 1941-ben a Volvo vette meg a részvénytöbbségét - ez a mai Volvo Flygmotor.

Az erőmű, a Nohab és a Saab technikailag fejlett vállalatok voltak, melyek egyre több beszállítót igényeltek, lehetőleg minél közelebb gyáraikhoz.
Így vált Trollhättan azzá, ami: egy dinamikusan fejlődő régió számos kis-, közép- és nagyipari vállalkozás székhelye lett.


Kapcsolódó linkek:

Trollhättan képgaléria a saab900.hu oldalon
Trollhättan oldala
A mai Nohab

Magyar Nohab-GM alapítvány

Új autógyár Manófalván - Május 20-án alapították a SAAB-ot

TotalCar.hu cikk (2001. 05. 18.)

forrás: Anders Tunberg: SAAB 900 - Eine schwedische Geschichte
forditotta: Exler Balázs

Aftermarket, Genuine and Performance Saab Parts all Discounted - Custom Saab graphics and Trollhattansaab.net designs Mascher Robert Autfestmnyei Saab 9-3 9-5 Egyeslet

saab900.hu Apróhirdetések

Legfrissebb adok-veszek bejegyzés:

SAAB 900 SE pótkerék

1db mankó kerék eladó a képek szerinti állapotban Irányár: 9500 Ft.

További hirdetések