a Saab 900 Klub Egyesület hivatalos oldala

x Bosch K-jetronik injektoros rendszer működése

Bosch K-jetronik-rendszerû keverékképzés és kipufogógáz-szabályozás



Villamos hajtású, folyamatosan működő görgőcellás szivattyú szállíja a benzint a tüzelőanyag-tárolón és tüzelsőanyag szűrőn keresztül a tüzelőanyag-mennyiség elosztóhoz. Ebből a nyomáskülönbség-szelepen keresztül a beömlő csatornákban elhelyezkedő befecskendezőszelepehez áramlik.
A villamos üzemanyag-szivattyú 4.7 bar rendszernyomást hoz létre, amelyet a rendszernyomás-szabályzó állandó értéken tart. A felesleges tüzelőanyag a rendszernyomás szabályzóból visszafolyik a tüzelőanyag-tartályba. A rugóterheléses befecskendezőszelepeket 3.3 bar túlnyomású benzin nyitja és azok üzem közbe n állandóan nyitva maradnak úgy, hogy a tüzelőanyag folyamatosan befecskendeződik a beömlőcsatornába. Folyamatos befecskendezésről beszélünk, és ezért nev ezik a verendezést K-Jetronic-nak (K=konstans).

A tüzelőanyag adagolása a befecskendezőszelepekhez a tüzelelőanyag-mennyiség elosztóban megy végbe. Ott a vezérlődugattyú a vezérlőnyíláson mindig éppen akkora keresztmetszetet hagy szabadon (43.21. ábra), hogy a helyesen adagolt tüzelőanyag-áram (időegységenkénti tüzelőanyag térfogat) jusson a befecskendező szelepekhez.Így azért, hogy a tüzelőanyag-áram csak a vezérlőnyílás szabad keresztmetszetétől, azaz a vezérlődugattyú helyzetétől füg gjön, a nyílásban az áramlási sebességnek valamennyi üzemi állapotban állandónak kell lennie.
Ezt a nyomáskülönbség-szeleppel(43.22. ábra) érik el, amelyet a vezérlőnyílásokon o.1 bar állíndó nyomáskülönbség tart fenn.

A tüzelőanyagmennyiség-elosztóban minden egyes befecskendezőszelephez egy ezérlőnyílás és egy nyomáskülönbség-szelep tartozik.
A tüzelőanyag adagolását a v ezérlődugattyú elsősorban a levegőáram (időegységenkénti levegőtérfogat, ill. levegőtömeg) függvényében végzi, amely a levegőmennyiség mérőben levő torlótárcsa mellett áramik. A torlótárcsát a levegőáram felemeli, és ezt a mozgást a himba átviszi a vezérlődugattyúra. Ezen a módon a levegőáram közvetlenül vezérli a tüzelőanyag-áramot. A levegő által a torlótárcsán kifejtett erővel egyensúlyt tart a vezérlődugattyún a vezérlőnyomás miatt keletkező erő. A vezérlő körfolyamat a tüzelőanyagot a tüzelőanyagmennyiség-elosztóban levő fojtófuraton keresztül a rendszerkörfolyamatból kapja.

Közönséges üzemben a vezérlőkörfolyamatban a túlnyomás 3.7 bar. A túlnyomás nagyságát a felmelegedés szabályzó vezérli. Hidegindításkor ez mintegy o.5 bar-ra csökken. kisebb vezérlőnyomás a tolótárcsán kisebb ellenerőt jelent. Azért ez azonos levegőáram esetén magasabban áll, és a vezérlődugattyú nagyobb nyíláskeresztmetszetett hagy szabadon úgy, hogy a keverék tüzelőanyaggal dúsul.

Hidegindításkor a villamos indítószelep tüzelőanyagot fecskendez a gyűjtő-szívócsőbe. A termo-időkapcsoló vezérli a villamos időkapcsoló nyitását és zárását a motor hőmérsékletének függvényében. Mivel hidegindításkor és az ezt követő bemelegítés közben a motor súrlódása nagyobb, mint a szokásos üzemmód közben, ezért ez alatt az idő alatt a pótlevegő-tolattyú több levegőt adagol. A tolattyút felmelegedés közben villamos fűtésű kettős-fémérzékelő (bimetáll) lassan zárja.



Mindezek alapján a Bosch K-Jetronic befecskendező rendszer egyes részeinek a feladata:

- villamos tüzelőanyag szivattyú (villamos motorral hajtott görgőcellás szivattyúval szállítja a tüzelőanyagot a befecskendező berendezésbe);

- tüzelőanyag tároló ( a tüzelőanyag nyomását a motor leállítása után hosszabb időn keresztül fenntartja, meggátolja gőzbuborékok keletkezését, ennek következtében melegindításkor nincsenek zavarok);

- tüzelőanyagszűrő (védi a tüzelőanyag-elosztőt és a fúvókákat az elszennyeződéstől);

- keverékszabályozó (a levegőáram-szabályozóból és a tüzelőanyagmennyiség-szabályozőből áll és a berendezés legfontosabb része. A fojtócsappantyú helyzetétől függő, veszívott levegőmennyiség emeli fel a torlótárcsát és egyidejűleg a tüzelőanyagmennyiség-elosztóban levő vezérlődugattyú a hidraulikus fezérlőnyomást egyőzve, egy rovidebb emelőkar segítségével felemelkedik. Ezáltal az átáramló levegőhöz mindig a szükséges tüzelőanyagmennyiséget adagolja. A tüzelőanyag a vezérlőnyílásokon keresztül az egyes befecskendező szelepekhez jut);

- vezérlőnyílás (a tüzelőanyag adagolását egy-egy vezélőnyílás végzi mindegyik motorhengerhez, a vezérlőnyílásnak felfelé, vagy lefelé haladó vezérlődugattyú által szabaddá tett nyitásának megfelelően);

- nyomáskülönbség szelep ( lehetővé tesz, hogy az átáramló mennyiség csak a vezérlőnyílás nyitásától függjön);

- rendszernyomás-szabályozó (állandó értéken tartja a berendezésben a rendszer nyomását);

- felmelegedés szabályozó (szabályozza a nyomást a vezérlődugattyún keresztül, csökkenti a vezérlőnyomást indításkor, az üzemmeleg állapot eléréséig. Ez alat az idő alat dúsabb keveréket hoz létre. A felmelegedési idő elteltével a villamos fűtésű kettős-fémérzékelő kikapcsolja);

- befecskendezőszelep (pontosan adagolt tüzelőanyagot enged be a szívócsőbe és az indítástól kezdve tartósan nyitva van);

- villamos indítószelep
( csak hidegindításkor fecskendez be pótlólag tüzelőanyagot a gyűjtő-szívócsőbe);

- pótlevegő tolattyú (felmelegedéskor a motorhoz több levegőt adagol. Ezután villamos fűtésű kettős-fémérintkező zárja a fojtócsappantyút megkerülő vezetéket);

- termo-időkapcsoló (vezérli a villamos indítószelepet és azt meghatározott hőmérséklet-határ felett zárja).


Forrás: Autószerkezettan és szerelési is meretek III. (Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1993)


 

 

Aftermarket, Genuine and Performance Saab Parts all Discounted - Custom Saab graphics and Trollhattansaab.net designs Mascher Robert Autfestmnyei Saab 9-3 9-5 Egyeslet

saab900.hu Apróhirdetések

Legfrissebb adok-veszek bejegyzés:

ELADÓ Saab 9000 turbo16

Első tulajdonostól, jó műszaki állapotban (műszaki érvényes 2019 tavaszig), balesetmentesen eladó egy full extrás Saab 9000 turbo 16, 1985 cm3, 1990-es gyártású, 163ezer km-t futott.

További hirdetések