a Saab 900 Klub Egyesület hivatalos oldala

x SAAB 9000i CC felújítása

SAAB 9000i CC felújítása Az öreg 900-asokat ritkán bontja az ember önként, a régi 9000-esekhez viszont kevesebb a kötődés. Elvétve hallani olyat, hogy ha eljön az idő valaki nekiáll felújítani egy öreg kilencezrest. Gergő több szempontból is nagy feladatba fogott, az alap felszereltségű autót úgy újította fel, hogy a típus jegyeit megtartva több kategóriával feljebb lépett. Ráadásul mindez Erdélyben történt ahol több a medve mint a Saab alkatrész.

2004-ben igazán elkötelezett Saab rajongóként ismertem meg Orosz Gergőt és mondanom sem kell meglepődtem amikor megtudtam komoly szándékai vannak az alap 9000 CC-vel. Pár év múlva csak csodálkoztam amikor megláttam az újbatett autót. A napokban leveleztünk, és kértem mesélje el az autó történetét, okulásul más autófelújítás előtt álló klubtársainak.
Íme a történet:


2003 szeptemberében az egyik szomszédom szólt, hogy az öreg Bandi bácsi eladná a Saabját 1800 euróért. Alig vártam a reggelt, hogy átmehessek megnézni, mert még gyerek voltam amikor utoljára láttam és csak az ajtó belsején lévő világításra emlékeztem meg az ülésen levő igazi bunda huzatra ami annak idején eredeti SAAB tartozék volt. Az akkumulátor töltése után egy kulcsra indult, pedig az utóbbi 4 évben nem volt használva. Sajnos ennek ellenére az oldalai jól meg voltak húzva, ahogyan a szűk garázsból kijött. A benzinpumpa is csúnya hangokat produkált hallatszott, hogy valami nincs rendbe vele. Viszont a belső, a plüss ülések, a rengeteg elektromos cucc nagyon bejött.


Meg is vettük. „Szegény fogorvos” gazdája nagyon sajnálta. 1992-ben ő a Németországban élő lányától kapta akik újonnan vásárolták 1986 márciusában. Első forgalomba helyezés Erdélyben 1992 február 25-én volt. Vásárláskor 172000 km volt benne.
Megvolt hozzá minden, szervizkönyv, prospektusok, gyári gumi és szövet szőnyegek, egy új eredeti SAAB kuplung kinyomócsapágy, de a motor erőtlen volt, nem akart csak nagy fordulaton húzni. Először elmentem egy elismert szerelőhőz, aki azt mondta, hogy a benzinpumpát cseréljem ki és fel fog szállni. (Hát ez egy SAAB, fel is szállhat. Nem?)
Megvettem, jó drága volt 230 euró, de semmi, ugyanaz csak a hang múlt el. (A diagnózis: el volt szennyeződve a segédpumpa szűrője) Aztán kicseréltem a gyertyákat, az elosztófedelet, a gyertyakábeleket, az olajat, a szűrőket de semmi.  Aztán elmentem Tarnamérára az első SAAB találkozómra. Olyan volt az nekem mintha a paradicsomba lettem volna. Gyönyörű Saabok, kedves és hozzáértő emberek. VÉGRE! Itt ajánlották nekem Popovics Laci bácsit.

El mentem hozzá egy barátommal Érdre és ott kellett hagyjuk az autót másnap reggelig. Szerencsémre volt kinél lenni. Másnap már alig vártam, hogy visszamenjünk. Nagyon izgultam sikerült-e, de sikerült. Megcsinálta! Mentünk is egy próbakörre, én nem ismertem rá az autóra, nagyon ment. A légtömegmérő volt a beteg. (Az érdi lejtőn majdnem kiütötte magát a kilométeróra. De többet soha!) Aztán ráálltam a légtömegmérő beszerzésre, sikerült is vennem 3 bontottat és idén nyáron egy újat (ugyancsak a Laci bácsi segítségével).


A felújítás 2007 nyarán tetőkárpitozással kezdődött Csepelen Tuza Daninál (35000 Ft). Aztán lassan összeszedegettem hozzá az alkatrészeket és 2008 tavaszán nekiálltam egyedül szétszerelni a Saabot. Három nap alatt szét is szereltem és ment a fényező  műhelybe. Rozsda alig volt rajta, mert télen sosem volt használva. Egyedül csak a hátsó kerekeknél valamint a padlólemezen elöl, ahová az emelőt kell behelyezni ott volt egy kicsi rozsdásodás.
Kicseréltettem rajta a motorháztetőt, a két sárvédőt, a négy ajtót egy 1992-es 9000 CSE ajtajaira. A legtöbbet a Carlsson lökhárító kit felszerelésével szívtak a kedves karosszériások. Jó pár fúrót beletörtek a kemény svéd lemezbe. Nagyon sajnálták „az ők drága idejüket” egy ilyen régi autóra. De a 1400 eurót nem sajnálták elkérni. A Carlsson (aero) kit-et is Lacibácsitól kaptam. Tulajdonképpen emiatt kezdtem bele az egész átalakításba. Nagyon megtetszettek a nagy spoilerek a széles kerékívek és a küszöb.


A felújításhoz kapcsolódó bevásárlólista az alábbiak szerint alakult.

  • új szélvédő (35000 Ft.)
  • első fehér irányjelzők (Angliából)
  • új krómozott hűtőrács (12000 Ft)
  • új SAAB embléma (6000 Ft)
  • új hátsó dekorpanelt (RáczMobil-12000 Ft)
  • hátsó gumiszárny (10,000 Ft bontott)
  • új légmennyiségmérő (92000 Ft)
  • új alapjárat szabályzó
  • Brembo féktárcsák fékbetétek (40000 Ft)
  • lengőkarok
  • Kayaba lengéscsillapítók (30000Ft)
  • csomagtartófedélhez teleszkópok (Unix-de nem ajánlom mert fél év után elszállt a gáz belőlük)
  • felújítattam a generátort, önindítót, f ékeket stb.(kb. 30000 Ft)
  • kiválogattam jó fényszórókat és lámpákat. Valamint az első lökhárítóba Bosch ködfényszórókat. (20000 Ft)
  • kicseréltem a rugókat, kormányművet, kipufogót


Idén sikerült utólag beszereznem négy 16 colos Aero felnit (60000 Ft – SAAB-Box), majd vettem rá Yokohama 205/50 16-os gumikat (90000 Ft.) Idén nyáron egy svájci 1996-os 3,0 v6 SAAB 9000 Griffinből megvásároltam a bőr belsőt  a hozzá tartozó motoros, memóriás Aero ülésekkel. Ezért az apróságért 1200 km-t tettem meg. Sajnos a műszerfalam eredetileg kék volt így nem igazán passzolt a bézs ülésekhez, emiatt azt is ki kellet cserélni. Ezt a műveletet is egyedül végeztem egy 1995-ös 9000-böl szereltem ki a cuccokat. Két nap alatt kész voltam.
A villanyszerelőm megoldotta az ülések áramellátását (munkadíj 8000 Ft) és ha már nála jártam beszereltettem egy Parrot kihangosítót. Ha már lúd legyen kövér!


A jövőben amit még szeretnék:

  • e85-re való átalakítás
  • 55 W-os Xenon fényszórók
  • Lánc csere + kuplung


Ha azt is beleszámolnám a végösszegbe, hogy hányszor tettem meg a Budapest-Érd-Szatmárnémeti útvonalat az alkatrészekért, akkor biztos szép összeg jönne ki. De ezt már nem is tudnám nem is merem kiszámolni. Minden esetre úgy gondolom  megérte.
Most 260000 km-van a Saabban, ennek nagy részét az egyetemi évek alatt sikerült beletennem, de egyszer sem hagyott az út szélén, soha nem romlott el.  Ezen csodálkozom is!
Az alkatrészekért és a felújításban nyújtott segítségért szeretném hálás köszönetemet kifejezni Popovics Lászlónak és Égő Ákosnak!


Az az igazság, hogy nagyon megszerettem a Saabokat, akárhová megyek mindenhol figyelgetem őket. A legtöbbet Hollandiában láttam, ott rengeteg OG van. A SAAB számomra már függőség, egy gyógyíthatatlan kór, de nem is kell rá gyógyszer. Mi sem bizonyítja jobban mintsem az, hogy a felújítás közben vásároltam egy 1984-es OG 900 sedant is, mondanom sem kel nem túl fényes állapotban. Az egy másik történet lesz.

(Orosz Gergely - Égő Ákos)

 


Aftermarket, Genuine and Performance Saab Parts all Discounted - Custom Saab graphics and Trollhattansaab.net designs Mascher Robert Autfestmnyei Saab 9-3 9-5 Egyeslet

saab900.hu Apróhirdetések

Legfrissebb adok-veszek bejegyzés:

SAAB 900 SE pótkerék

1db mankó kerék eladó a képek szerinti állapotban Irányár: 9500 Ft.

További hirdetések